Life in the US part 5 - Reisverslag uit Cullowhee, Verenigde Staten van Bas Nuijten - WaarBenJij.nu Life in the US part 5 - Reisverslag uit Cullowhee, Verenigde Staten van Bas Nuijten - WaarBenJij.nu

Life in the US part 5

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

18 Maart 2012 | Verenigde Staten, Cullowhee

Hallo allemaal,

Het is weer even een tijdje geleden dat ik een verslag geschreven dus vandaar een nieuwe update vanuit Amerika. Vandaag heb ik even een rustig dagje, opzich wel lekker na een wat drukkere periode hier.

De laatste weken zijn allemaal goed verlopen en met mij zelf gaat ook nog steeds alles goed. Ik ben hier nu al z'n twee en een halve maand en voor ik het weet ben ik weer thuis. De terugreis staat nu gepland op 5 Mei en ik zal dan 14 Augustus weer terug naar de VS gaan. De tijd gaat best snel, want ik heb het eerlijk gezegd nog niet zo door dat ik hier alweer 2.5 maanden zit. Best een raar idee dat ik over ongeveer anderhalf a een kleine 2 maanden al 'zomervakantie' heb.
Op school gaat ook alles nog steeds zijn gangetje en het is allemaal nog prima te volgen. Weinig moeilijkheden tot nu toe. Ik denk dat het dit semester ook wel mee zal vallen, misschien dat het volgende semester wat moeilijker wordt, met meer projecten en opdrachten.

Sinds een kleine maand ben ik hier begonnen met voetballen. Ik heb een keer meegedaan voor de lol ,en dat beviel goed en was erg leuk, dus vandaar dat ik het nu vaker ben gaan doen. Voor vandaag zouden er eigenlijk 2 wedstrijden gepland zijn, maar de tegenstanders hebben afgebeld. Misschien komt het vanwege het weer, het heeft flink geregend afgelopen nacht of vanwege de afstand; zij moesten al gauw 3 uur rijden om hier te komen. Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel iets teveel van het goede. Als ik zo zie hoe niet serieus het er hier aan toe gaat, snap ik dat ze er niet altijd zin in hebben om 3 uur te rijden voor een potje voetbal.
Op campus is er deze maand een toernooi, door de weeks worden de wedstrijdjes gespeeld. Erg leuk om bij mee te doen. Je leert er ook weer anderen mensen kennen en het is wel leuk om tegen je klasgenoten te spelen.

Afgelopen vrijdag ben ik samen met een jongen (Michael) uit Afrika en een mademoiselle uit Frankrijk naar Charlotte, een van de grotere steden in Noord-Carolina, geweest. Michael woont hier met zijn familie en had ons uitgenodigd om een weekendje met hem mee te gaan. Zelf is ie afkomstig uit Eritrea (centraal afrika), en we hebben bij hem thuis ook het traditionele eten gekregen en kunnen proeven. Best apart om dat mee te maken want ik had nog nooit eerder zo gegeten. Je eet met je handen en bestek wordt dus niet gebruikt, behalve voor soep. Na de eerste maaltijd zaten mijn handen dus ook flink onder, want dit was ik niet echt gewend. Het traditionele eten heeft best veel variatie, alleen wordt bij iedere maaltijd een speciaal soort brood geserveerd. Erg lekker allemaal en leuk om te zien hoe deze mensen leven en om hun cultuur mee te maken.

De stad, Charlotte, ligt op 3 uurtjes rijden van de universiteit. Michael woont net buiten het centrum (10 minuutjes met de auto) in een rustige, mooie, buitenwijk van Charlotte. Deze 2 dagen hebben we veel gedaan en gezien. Eerst naar één van de grotere shoppingmalls van Charlotte geweest en natuurlijk even wat kleding gekocht. Allemaal veel goedkoper dan in Nederland, dus daar moest even van geprofiteerd worden. Verder ook even bij een outlet winkel geweest, alle bekende, en dus dure, merken worden er verkocht, alleen tegen veel lagere prijzen dan in andere winkels. Ik heb hier schoenen (Ralph Lauren) gekocht voor 20 dollar (omgerekend 15 a 16 euro). Normaal betaal je hier minstens 40 a 50 dollar voor, wat al goedkoper is dan in Nl en nu dus nog minder betaald. Het was wel zo dat er bijvoorbeeld maar 1 paar van is, dus je moet echt geluk hebben of jouw kleding- of schoenmaat er tussen zit. Deze keer dus geluk gehad.

Zaterdag, overdag en savonds, in het Centrum van Charlotte gweest. Het was St Patricks Day, het was erg druk en iedereen was in het groen gekleed. Leuk om te zien.
Charlotte is een leuke, niet al te grote, stad. Het is meer een soort 'business' stad en er zijn dan ook veel kantoren en met name banken te vinden. Grote mooie gebouwen in het midden van het centrum en een straat met vele bars en clubs. Een van de mooiste gebouwen in het centrum is toch wel het gebouw van Duke Energy, het Amerikaanse Essent. Een van de grootste en meest opvallende gebouwen in het centrum. Verder is er het Nascar Hall of Fame, een museum dat te maken heeft met de historie van de Amerikaanse autosport (Nascar). In de stad is ook de Charlotte Motorspeedway te vinden, alleen ben ik er niet geweest. Ook in deze stad zijn er veel sport Arena's zoals het Bank of America stadium, waar de plaatselijke football club speelt en het basketbal stadion van Michael Jordan. Die dus blijkbaar in Charlotte woont, dat wist ik ook niet van te voren. Al met al is het een leuke stad om te zien en je ziet veel contrasten. In het centrum zelf is het best druk en veel mensen, maar 10 minuten verderop is er een heel rustig gelegen park en lijkt het alsof je in een totaal andere stad of plek terecht bent gekomen. Best apart, maar mooi om te zien.
In deze stad, althans boven deze stad, heeft vroeger blijkbaar de eerste vlucht met een vliegtuig plaatsgevonden, dat is dus allemaal in deze stad begonnen. Ik heb hier weinig van kunnen terug zien, maar misschien als ik terug naar Nederland ga dat ik er iets van op het vliegveld zie, want ik heb daar dan een tussenlanding.

Het was een wat uitgebreider verslag dan normaal, ik had nu gewoon wat meer te vertellen.
Hoop verder dat daar alles goed gaat met jullie. Ohja trouwens, het voorjaar is hier nu toch echt wel begonnen, de korte broeken kunnen aan en de zonnebrilletjes kunnen op! Daar ook al??????

Tot snel.

Groetjes en een dikke kus,
Bas

p.s. de foto's volgen!

  • 18 Maart 2012 - 18:00

    Jeanine:

    Ha die Bas,
    Leuk om je verslag te lezen en zo op de hoogte te blijven van wat jij daar aan het doen bent. Fijn dat je je draai hebt gevonden. Ik zit nu natuurlijk te wachten op die foto's met je vieze handen van het eten hahahaha, dat moet een aparte ervaring zijn geweest. Tof dat hij je mee naar zijn thuis nam zodat je in de gelegenheid was wat meer te zien dan alleen de campus. Heb je je franse taal ook nog wat opgehaald met die Francaise?? En dan nu aan het voetballen geslagen, pas maar op , straks wordt je gescout door een profclub en ben je ineens profvoetballer geworden daar!!!

    De lente is hier ook zijn gezicht langzaam aan het laten zien, maar voor de korte broek is het net nog iets te vroeg.

    Met ons gaat alles zijn gangetje, alleen zit ik een beetje in de lappenmand sinds vorige week, ik heb een slijmbeursontsteking in mijn linker schouder, wat een drama is dat zeg...nooit geweten dat dat zooo pijnlijk was, niet normaal gewoon. Maar ook dat zal hopelijk ook wel weer overgaan.

    Nou dat was het weer zo'n beetje, plaats gauw de foto's en de groetjes van Rob en Jeanine.

  • 18 Maart 2012 - 18:55

    Astrid:

    Hey Amerikaantje

    Fijn om te lezen dat het allemaal z'n gangetje gaat daar =) !!
    Hier is 't ook lente aan het worden.. beetje bij beetje.

    Benieuwd naar de foto's !
    XX Astrid

  • 18 Maart 2012 - 20:50

    Otto:

    Dear friend.
    Ik krijg al een aardig beeld van het land van Obama:nice townships en het eten op multiraciaal niveau met blote handjes.Wat heb gegeten? Vette kip met kerrysaus? Laat het mij weten, want je weet dat ik mij erg interesseer voor de centrale keuken van Afrika.Voorts schrijf jij smaakvolle reisverslagen. 6 mei weer thuis in Crabtown City. Ik hoop nog op een kort blogje van je. Groetjes van mij en de Cosa Nostra (kids).

  • 19 Maart 2012 - 09:12

    Devlin:

    Ha gozer,

    Goed om te horen dat het allemaal goed met je gaat. Tja ander halve maand, het vliegt vast zo voorbij net als de eerste maanden.
    Hier treffen we het ook steeds beter met het weer nog geen 28 graden als bij jouw maar gaat de goeie kant op.
    Spreek je snel vent!

    Groetjes

  • 19 Maart 2012 - 12:24

    Pa,:

    Hoi Bas,

    Goed om te horen dat je een héél gezellig weekend hebt gehad daar in Charlotte en dat je leuke en mooie dingen hebt gezien wel leuk dat je nu ook weet hoe het is om met je handen te eten (zonder bestek). Ik kijk uit naar de foto's van je trip.
    Nou het gaat je goed we houden contact ook via Skype en over een paar weken ben je weer al terug in Holland voor de zomervakantie we (Pa en Ma) kunnen niet wachten tot het zover is hé groetjes maatje and see you soon.

    Pa.

  • 19 Maart 2012 - 18:25

    Stella:

    Hoi Bas,
    Wat een belevenissen daar in de US. Wat lief dat je bij Michael zijn ouders een weekend mocht zijn. Dat was wel genieten van een hele andere cultuur. Fijn dat je zoveel meemaakt. De tijd gaat wel erg snel en voor je het weet mag je van een lange vakantie genieten in NL. Het voorjaar is hier ook al een beetje begonnen. 's morgens nog krabben maar dan is het al snel boven de 10 graden. Hier is het dus ook al genieten.
    Nog veel plezier en ik wacht op je volgende verslag.
    Veel liefs
    Stella

  • 19 Maart 2012 - 20:26

    Anja:

    Hoi Bas, leuk om te horen dat het goed met je gaat. Het lijkt me super leuk om al die nieuwe dingen mee te maken en te zien. wat doe jij veel ervaringen op! Super! Ik ben heel jaloers op jouw korte broeken, want ook al begint het hier lente te worden, ik moest vorige week het ijs nog van mijn auto krabben, dus nu nog zeker geen korte broeken voor ons. Hier gaat alles goed al zijn er wel een paar van ons weer eens flink verkouden, maar dat hoort erbij in deze tijd van het jaar. Heel veel groetjes en leuk om al je verslagen te lezen, Anja, Tim, Cindy en Carlijn

  • 20 Maart 2012 - 13:18

    Ma En Pa:

    Hoi Bas, Dat duurde wel ff voor ik je verslag had gelezen. Leuk verslag joh.""VAKANTIEPERIODE" over 47 dagen !!!! Ma kan niet wachten Ben de dagen al aan t aftellen.Lekker geshopt met de "credit kaart " van Pa en Ma !! Moet kunnen toch.
    Fijn dat je n leuk wkend hebt gehad bij Michael. Je bent een echte Multiculturele aan t worden.
    Bas, tot volgend x op skype.
    Groetjes en dikke xxx-jes Ma

  • 22 Maart 2012 - 22:03

    Monique Van Egeraat:

    Nou hier is het ook lekker weer hoor!
    Wat leuk om te lezen dat het goed met je gaat en inderdaad de tijd vliegt...
    Het is wel hard werken, maar geniet er ook maar van hoor.

    Lieve groetjes,
    Monique, Edwin & kids

  • 24 Maart 2012 - 16:32

    Tante Corry:

    Hallo Bas,

    Wat een leuk verslag, goed te lezen dat je het erg naar de zin hebt. Lekker goedkoop shoppen ja wie wil dat nu niet. En dan ook nog buiten de deur eten, en nog wel met je handen.
    BAS aan het voetballen het moet niet gekker worden. Hier alles OK, ook hier is het voorjaar begonnen met al lekker veel zon en een aangename temperatuur.
    Groetjes van uit Bergen en een dikke kus van ons Corry en Leo.

  • 01 April 2012 - 09:26

    Huib En Bart:

    Hallo Bas,
    net voor dat ik weer naar de bov gaat voor de laaste voorstelling Moulin Rouge nog ff jou verslag gelezen.We vinden het leuk dat het daar aan de anderkant van de wereld zo goed met je gaat.Die ervaringen heb je maar mooie in je pocket.
    Bas we zien je over 'n maandje weer wel thuis.
    gr de buurmannen.

  • 08 April 2012 - 18:10

    Nina:

    Hoi Bas leuk dat je hè naar je zin heb

    Xxx
    Nina
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Hey! Alweer de 2e reis, deze keer in de Verenigde Staten. De verschillende verslagen en foto's zal ik dus met regelmaat updaten! Bye.

Actief sinds 10 Sept. 2010
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 18491

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 20 Juni 2013

USA

02 September 2010 - 26 Januari 2011

Barcelona

Landen bezocht: