Oregon part 1 - Reisverslag uit Sherwood, Verenigde Staten van Bas Nuijten - WaarBenJij.nu Oregon part 1 - Reisverslag uit Sherwood, Verenigde Staten van Bas Nuijten - WaarBenJij.nu

Oregon part 1

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

21 Januari 2013 | Verenigde Staten, Sherwood

Hallo allemaal,

Een schandalige lange tijd geleden dat ik hier iets geschreven heb, maar ik ben weer begonnen aan een nieuw avontuur. Vorige week zaterdag vertrokken richting Portland, Oregon, de westkust, om een half jaartje stage te lopen. Hierna zullen mijn buitenlandse avonturen er misschien wel op zitten, wie weet.

In de vroege ochtend vertrokken vanaf Schiphol, en na een vlucht van ongeveer een 10 a 11 uurtjes aangekomen op het vliegveld van Portland. Een lange en niet al te comfortabele vlucht, veel huilende babies en weinig slaap. Aardig gebroken dus toen ik aankwam, en het was nog maar net over 11 uur in de ochtend. Jaja, het tijdsverschil is 9 uurtjes. Na alle beveiliging en controles gehad te hebben stond mijn stage begeleider (Matt) mij buiten op te wachten. Dit was allemaal goed geregeld, en daar ben ik ook echt blij mee want anders was het toch even uitzoeken hoe ik precies op plaats van bestemming was gekomen.
Daarna ben ik eerst richting de supermarkt geweest om wat kleine boodschapjes te halen om de zaterdag en zondag door te komen. Vanuit daar zijn we meteen doorgereden naar plaats van bestemming; Sherwood. Een klein stadje maar zo op het eerste gezicht ziet het er allemaal wel mooi uit. Het ligt op ongeveer 20 minuten rijden van Portland.
Mijn stagebegeleider heeft me daarna bij mijn nieuwe ''thuis'' afgezet.

Ik woon hier samen met een andere jongen van 21 jaar en zijn moeder. Zij hadden een kamer over en die wilde ze graag verhuren. Dit kwam voor mij goed uit, want het is allemaal best dicht bij het bedrijf en dit was eigenlijk de beste oplossing. Hele aardige en open mensen en verder heb ik ook een prima kamer. Alles wat nodig is, staat er; bed, bureau, kasten etc. De badkamer is er vlak naast en ook dat is allemaal prima. Ik deel de keuken en woonkamer met hun maar dat is geen probleem. Op de dag van aankomst vrij weinig uitgevoerd, alleen mijn koffers uitgepakt en op tijd gaan slapen want dat was toch wel nodig.

Zondag rustig aan gedaan en naar de supermarkt geweest voor wat meer boodschappen voor de rest van de week. Ik ben met die vrouw meegereden en zij heeft toen ook gelijk even een kleine rondleiding door het stadje gegeven. Het is klein, maar het heeft eigenlijk wel alles. Restaurantjes, een paar bars, winkels, een bioscoop en verschillende kleine parkjes. Verder is het mogelijk om naar het centrum van Portland te gaan, alleen moet ik nog even precies uitzoeken hoe ik daar kom. Iets voor volgend weekend.

Maandag begon ik dan met mijn afstudeerstage. Ik werd om 07.00 opgehaald door mijn begeleider. Om 07.30 stonden meteen een aantal vergaderingen gepland waar ik bij mocht zitten, zo kon ik meteen de meeste mensen van het bedrijf leren kennen en zien met wie ik allemaal te maken heb de komende weken. Het doel van de vergaderingen is meer om te overleggen wat er komende week gaat gebeuren en wie waar precies aan moet werken. Daarna was het voor mij vooral veel papierwerk doornemen en formulieren invullen. In de middag heb ik uitleg gekregen over het computersysteem dat gebruikt wordt en dit werd ook op mijn laptop geïnstalleerd. Het is wel de bedoeling dat ik mijn laptop altijd bij heb om te kunnen werken. Ik deel een kantoor met de operations manager, zijn naam is Mike, werkt al een hele tijd bij het bedrijf. Het was leuk om te zien dat de mensen daar geïnteresseerd zijn in waar ik vandaan kom. Hier kennen ze Nederland wel, maar vooral vanwege Amsterdam.
De rest van de dagen stonden vooral in het teken van het bedrijf leren kennen en meekijken met wat ze precies doen. Dit zal ook allemaal helpen wanneer ik zal beginnen met het maken van mijn opdracht voor school en kleinere opdrachten voor het bedrijf. Dinsdag ben ik eigenlijk heel de dag buiten geweest. Ik heb uitleg gekregen over de producten die Northstar verkoopt, en hoe deze precies worden verwerkt en in de vrachtwagens geladen worden. Ik had niet gedacht dat het nog zo groot was, want dit is eigenlijk niet te zien als je het terrein van het bedrijf oprijd. Op het achtergelegen terrein staan overal grote tanks vol chemicaliën. Via allerlei leidingen en pompen kunnen ze gemakkelijk de tanks van de vrachtwagens bereiken. Mijn kennis over chemicaliën en deels scheikunde zijn in ieder geval weer een beetje opgekrikt. Northstar levert deze chemicaliën aan bedrijven verspreid in Oregon, Washington en verder naar het Oosten, wel allemaal binnenlands. Een dag later ben ik met de chauffeur mee geweest om verschillende leveringen te doen. Mijn hoofdopdracht is gerelateerd and de leveringen en hoe het bedrijf dit efficiënter kan doen. Vandaar dat ik mee moest met een van de chauffeurs om te zien hoe het proces nu verloopt. We hadden leveringen in de regio en zijn gestopt bij zes verschillende bedrijven. Dit zijn vooral bedrijven die bijvoorbeeld eten maken of in de gezondsheidszorg zitten. De chemicaliën gebruiken zij dan weer om hun eigen afval te verwerken (waste water management). Ieder bedrijf heeft een tank staan en zo kan de chauffeur via de vrachtwagen de chemicaliën in de tank van de klant pompen. Het ligt aan de hoeveelheid hoelang het duurt maar gemiddeld ben je 30 minuten bij een klant en dan kun je weer door naar de volgende. Het was op zich wel leuk om te zien hoe dit in z'n werk gaat en ik heb nu in ieder geval een beter idee hoe het er binnen het bedrijf allemaal aan toegaat. Donderdag en vrijdag ben ik met dezelfde chauffeur mee geweest. Gelukkig was de chauffeur een aardige man en kende hij het een en ander van Nederland en Europa. Ook fan van motorsport, dus hebben in ieder geval genoeg kunnen praten. Je moet toch wat als je bijna de hele dag in een vrachtwagen zit. Deze dagen heb ik ook wat meer van de omgeving kunnen zien omdat we wat verder weg moesten zijn. Ik heb eigenlijk deze week alleen kunnen toekijken maar het waren best lange dagen. Donderdag en vrijdag waren we om 6u in de ochtend al op pad en kwamen we tegen een uur of 5 half 6 terug op het kantoor. Al met al was het een lange week en vooral weer wennen om een hele dag bezig te zijn. Op school is dat toch anders en is het vaak maar een aantal uren per dag.
Vrijdagavond onder het genot van een biertje het eerste volle weekend ingeluid. Rustig aan gedaan verder.

Gisteren heb ik wat uitgeslapen en boodschappen gedaan. Ook kwam mijn stagebegeleider mij zijn mountainbike brengen. Nu kan ik dus zelf op de fiets even weg als ik richting de supermarkt moet, of wat ergens anders wat moet hebben. Ik word in ieder geval gewoon nog opgehaald voor het werk, ook omdat het aardig koud is en ik nog even precies uit moet zoeken hoe ik binnendoor bij het bedrijf kom, omdat het niet echt verstandig is om over de soort van snelweg te fietsen.
Vandaag ben ik dus even op de fiets alles gaan verkennen, een rondje gedaan en tevens een slot gekocht. Schijnt hier toch wel te zijn dat ze makkelijk spullen van anderen meenemen dus een fietsslot was toch wel noodzakelijk. Nu is het 16.30 terwijl jullie allemaal je katertjes van Neuzebal aan het weg slapen zijn. Dat het een leuk avondje heb mogen wezen.

Morgen weer een nieuwe week stage en als het goed is alleen maar kantoorwerk en aan mijn opdrachten werken, althans dat hoop ik. In ieder geval ga ik dinsdag t/m donderdag met verkoop managers mee om te kijken wat zij doen. Ze vertelde me wel dat zij geen 12 uur per dag onderweg zijn, en altijd gaan lunchen op kosten van de zaak, dus ik ben benieuwd.

Ik ben de eerste week in ieder geval goed doorgekomen en het gaat allemaal goed. In het begin was het zeker wennen, vooral even met het tijdsverschil maar dat is nu zo goed als weg. Hier in het huis gaat ook alles goed, ook al zie ik de mensen niet zo heel veel. Zij komen pas later thuis en gaan ook later weg dan ik doe. In de avonden eet ik dus wel alleen, maar dat is niet erg.
Vanaf nu zal ik jullie wat meer updaten, ook omdat ik denk dat ik nu wat meer kan vertellen dan toen ik op school zat. Deze weken zullen toch allemaal wat anders zijn.

Hopelijk gaat het daar allemaal goed met jullie. Geniet van de sneeuw, de wind en de kou. Ook hier is het koud.

Tot het volgende verslag.

Groetjes en kusjes,
Bas

  • 21 Januari 2013 - 10:01

    Silvia:

    Wat leuk om weer eens een verslag te lezen! Zo te horen heb je een leuke stage.
    Succes met je 2e week stage.

    Liefs Sil

  • 21 Januari 2013 - 16:12

    Otto:

    Beste Bas,
    Ik krijg een mooi beeld van je "'levenservaringen"': reisverslag, opvang bij de guesthouse en het bedrijf.
    Vroeg me af welk merk vrachtauto het bedrijf voert. Het is een mooie kans voor jou om eens te zien hoe het eraan toe gaat in dat deel van Amerika. Ik hoop dat jouw stage bijdraagt aan je doelstellingen en je planning van je loopbaan.
    Ik hoop spoedig weer iets van je vernemen, Bas!

    De groetjes vanuit het kille en grijze Nederland.

    Take care,man

    Otto

  • 21 Januari 2013 - 20:07

    Pa & Ma:

    Hey Bas,
    Leuke blog. Veel leesvoer. Idd n tijd geleden dat je iets op jouw blog had gezet. .
    Deze week zal het wel wat beter gaan op jouw werk. Meer in de richting van je stage.
    Super de luxe joh, wordt gewoon iedere morgen opgehaald. Wij werken al jaren, maar die luxe hebben wij nooit gehad. B
    Ga je nog foto's op jouw blog plaatsen! Wij zijn benieuwd hoe het er daar uitziet.
    Bas succes daar en we spreken mekaar gauw weer op skype.
    Hele dikke kusjes van Pa & Ma



  • 21 Januari 2013 - 20:15

    Tante Janny.:

    Hallo Lieve Bas.
    Wat een gezellig reisverslag weer van jou,nu heb je weer heel wat te vertellen.
    Ik vind het fijn om te horen,dat het na de eerste dagen weer goed loopt,
    en je al een beetje de weg weet te vinden,in het verre amerika.
    Het is natuurlijk heel anders dan naar school gaan.
    je zal vast weer veel ervaring op doen,en lekker op de fiets.
    goed voor je conditie,mooi meegenomen toch.
    bas ik wens je een leerzame en gezellige stage toe,en kijk uit naar je volgende verslag.
    veel liefs en een hele dikke kus van ons .

  • 03 Februari 2013 - 12:50

    Stella Van Baarle:

    Hoi Bas,

    Leuk om weer een beetje met je mee te leven in je stage periode. Ik hoorde van je moeder al dat het erg wennen was voor je maar je hebt dit al eerder gedaan en toen kwam het ook allemaal op zijn pootjes terecht. Wij wensen je heel veel werkplezier en geniet van de tijd dat je daar bent.

    Veel liefs
    Willem, Stella en Esmee

  • 17 Februari 2013 - 13:06

    Tante Janny.:

    Hallo lieve Bas ,hoe staat het er mee ,al een beetje je draai kunnen vinden.
    Al wat contacten kunnen leggen,en bevalt je stage.
    ik vond het zo stil rond jou ,maar dat is denk wel een goed teken.
    we hebben natuurlijk contact met je pa en ma ,dus zijn we wel een beetje op de hoogte.
    hier is de vastenavond weer voorbij ,we hebben veul leut gehad met z,n allen.
    Vandaag moet ik gaan zingen met bittere tranen in het zwijnshoofd,het is wagetjeskijke.
    Je pa en ma wilde ook komen,misschien met Opa.
    verder is bij ons alles goed ,z,n gangetje,ook met de kids.
    Ik wens je alle goeds daar in amerika,veel stageplezier,en we denken aan je hoor.
    Dag Bas een dikke kus van ons.
    Tante Janny en Ome Johan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Hey! Alweer de 2e reis, deze keer in de Verenigde Staten. De verschillende verslagen en foto's zal ik dus met regelmaat updaten! Bye.

Actief sinds 10 Sept. 2010
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 18480

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 20 Juni 2013

USA

02 September 2010 - 26 Januari 2011

Barcelona

Landen bezocht: