Mexico!!!! - Reisverslag uit Cullowhee, Verenigde Staten van Bas Nuijten - WaarBenJij.nu Mexico!!!! - Reisverslag uit Cullowhee, Verenigde Staten van Bas Nuijten - WaarBenJij.nu

Mexico!!!!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

22 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Cullowhee

Goedemorgen allemaal,

Een hele tijd geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven, dus het werd weer eens tijd. Weer veel meegemaakt dus dat is weer het lezen waard.

Het gaat nog steeds goed met me, en op school ook. Het wordt nu wat drukker met projecten en andere dingen, ook omdat er nog maar 2 maanden over zijn tot aan het einde van dit semester. We zijn dus alweer over de helft. Verder, druk bezig met het zoeken en regelen van een afstudeerstage voor Januari 2013. Tips zijn welkom!

3 weken geleden hebben we de eerste voetbalwedstrijden gehad, in Charlotte. Was erg leuk. Moet wel zeggen dat die school er toch ietsiepietsie beter uitziet dan WCU. Veel groter en het lijkt wel dat er veel meer te doen is, ook omdat het in een grote stad ligt. In ieder geval, het was een leuk weekend, helaas niet gewonnen maar het was niet eens zo verkeerd.

Het belangrijkste wat ik ga vertellen heeft te maken met afgelopen week. We hadden een week vrij, de fall break. Was ik wel even aan toe en kwam op het goede moment. Ik was uitgenodigd door een Mexicaans meisje, die ik vorig semester hier heb leren kennen, om een weekje op bezoek te gaan bij haar thuis in Monterrey, in het noorden van Mexico. Dit aanbod kon ik natuurlijk niet weigeren en zaterdag 13 Oktober vertrok ik dan ook voor een weekje naar Mexico. Voorafgaand, vertelde ze me al dat het erg warm zou zijn en dat ik me dus maar even moest voorbereiden. Niets was minder waar, gemiddelde temperatuur 33 graden, veel zon maar af en toe ook flinke plensbuien.

Zaterdag 13 Oktober dus vertrokken naar Mexico. Om 8 uur in de morgen vloog ik richting Houston om daar over te stappen op het vliegtuig naar Monterrey. In de loop van de morgen, tegen half 12 kwam ik aan in Monterrey en de warmte was gelijk voelbaar. Na door de immigratie gebeuren te zijn geweest en mijn koffer te hebben opgehaald, stond ze samen met haar moeder op me te wachten. Het avontuur kon beginnen.
Vanaf het vliegveld, is het normaal gesproken ongeveer een uurtje rijden naar haar huis, maar er waren wat problemen met de weg en een taxi moest ons verder helpen. Uiteindelijk 2 uurtjes later thuis, waar ik me even kon opfrissen, omkleden en kon klaar maken voor een lunch. Bij een typisch Mexicaans restaurant gaan eten, waar Rocío wel vaker komt. Dit restaurant is ongeveer 5 minuten rijden van haar huis, dus gelukkig goed te doen. De lunch bestond uit een typisch Mexicaans gerecht, vlees met tortillas (wraps), en jawel PITTIGE saus. Erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar.
Die dag hebben we verder rustig aan gedaan, en eigenlijk na de lunch weinig meer gedaan.

Zondag hebben we ontbeten met haar vader, die kwam ons ophalen en zijn we gaan eten in een dorpje vlakbij haar huis. Een echt gerecht uit de regio; machacado con huevo. Eieren met vlees en dat gemengd. Dit samen met tortillas, was een heerlijk ontbijtje. Na het ontbijt, zijn we naar een soort meer gereden, helaas stond het een beetje droog maar erg mooi om te zien en vooral de natuur. Had eerlijk gezegd niet gedacht dat Mexico er zo uit zou zien, althans dit gedeelte. Veel bergen en veel groen.
In de middag zijn we naar een vriendin van haar geweest, Andrea, die 10 minuten van haar vandaan woont. Het was de bedoeling dat meerdere vrienden zouden komen, maar helaas die kwamen niet. Dus daar geweest, film gekeken en wat gegeten. De broer van Andrea had brownies gebakken en ze lieten me allerlei Mexicaans snoep proberen. Niet allemaal even lekker, en vaak ook pittig. Het was in ieder geval wel erg leuk om dat zo mee te maken.
In de avond begon het erg te regenen en zijn we ook optijd terug gegaan. Als het regent, regent het ook best hard. Normaal gesproken maar een aantal minuten, maar die zondag niet. Jaja, Nederlandse invloeden in Mexico. Dat al na 1 dag.

Maandag moest Rocío wel naar de les, zij had helaas geen hele week vrij. Eerst rustig ontbeten thuis en in het begin van de middag naar haar school geweest. De school ligt wat meer richting het centrum en op 30 minuten rijden van haar huis. Het is een mooie, moderne school en totaal anders dan hier in Amerika. Het lijkt meer op de school in Nederland, en ook hoe de mensen zich kleden en gedragen. Op school heb ik veel vrienden van haar ontmoet en hebben we geluncht. Om half 5 was haar les, en heb ik bij Starbucks gezeten. Mijn naam was een beetje lastig om te schrijven en er kwam dan ook PAZ uit in plaats van Bas. Ik kan hier niet ontevreden mee zijn, het betekent namelijk vredig in het Spaans. Zo zie je maar.. Na de les zijn we naar huis gereden en had haar moeder voor ons gekookt. Chilaquiles, een Mexicaans gerecht bestaande uit gefrituurde, gebakken tortillas met hete saus en kaas. Ik kende dit gerecht al, want dit had Rocío vorig semester een keer voor me gekookt.

Dinsdag zou Rocío school hebben, maar de les ging op het laatste moment niet door. We zijn naar een winkelcentrum geweest en hebben daar de middag doorgebracht. Een beetje geshopt en dit leek in ieder geval weer op wat wij in Nederland kennen. Ik moet wel zeggen, de kleding is net iets goedkoper dan thuis. Een vest en een trui kunnen scoren. Dat zal daar weinig gedragen worden, met een gemiddelde temperatuur van in de 30 graden en rondom kerstmis 20. Maar ik kan het hier goed gebruiken, want het wordt langzaamaan toch wat kouder.

Woensdag zijn we samen met een van haar beste vriendinnen naar een park geweest, Fundidora. Enorm groot en je kunt even de drukte van de stad ontwijken. Het park heeft veel geschiedenis, en er staan dan ook veel gebouwen die nog over gebleven zijn vanuit de revolutie. Fabrieken zijn bijvoorbeeld omgebouwd tot restaurants. In het park, kon je voor 20 pesos, 1.20 euro, een fiets huren. Dit hebben we dan ook gedaan, want het was eigenlijk te warm om continue te lopen. Veel van het park kunnen zien en was een leuke dag. Savonds thuis gegeten en rustig aan gedaan.

Haar school had een soort Internationaal / Mexicaans festival georganiseerd: Expotec. Uit verschillende regio's van het land, kwamen mensen om te laten zien hoe het er bij hun uitziet en wat de rituelen zijn. Leuk om te zien. Verder was er ook mega veel eten en mogelijkheden om ergens te eten. We hebben dan ook hier geluncht. Een soort schotel voor 2 met alleen maar mexicaanse gerechten. Pittig maar wel heel lekker.

Donderdag was een drukke dag voor Rocío op school. Ze had een aantal lessen en project werk. Ik heb dan ook veel bij Starbucks gezeten en heel internet afgespeurd. We hebben in ieder geval geluncht bij een van haar favoriete restaurants, geen Mexicaans, maar Japans. Sushi! Sushi, met een gefrituurd laagje er om heen. Erg lekker, had dit nog nooit geprobeerd. De dag was ook zo voorbij. Wel een van de warmste dagen van de week.

Vrijdag vond ik persoonlijk een van de leukste dagen. We zijn in een heel oud dorpje geweest, Santiago. Hier kun je echt het Mexicaanse leven zien en hoe de typische huisjes en gebouwen eruit zien. Heel veel kleur en vrolijkheid. Voordat we hier heen reden hebben we geluncht en echte Mexicaanse, soort van milkshakes op. Met kleine balletje erin, leek op kauwgum maar was het niet. Smaakte erg lekker moet ik zeggen.
Het dorpje waar we zijn geweest, was 10 minuten rijden van haar huis en hier zat ze vroeger dan ook op de basisschool. Je ziet er eerlijk gezegd, weinig mensen maar de gebouwen en straatjes zijn erg mooi. Foto's komen in het verslag en op facebook. De avond hebben we thuis doorgebracht.

Zaterdag was al weer de laatste dag, eigenlijk maar halve dag. Mijn vlucht stond gepland om 4 uur in de middag. In de morgen nog even langs de supermarkt geweest, om wat tortillas te kopen en Mexicaans brood. Dit heb ik dan ook meegenomen naar Amerika. De week is veel te snel gegaan en ik had graag langer gebleven!!!!

Wat me meteen opviel aan Mexico is dat het toch best druk is in en rondom de steden. Overal staan gebouwen en het is best vol gebouwd. Auto's zijn overal en dit was dus best een verschil met hier in Cullowhee en thuis in Nederland.
De mensen zijn heel gastvrij en open. Rocío's moeder was dit zeker. Ze had mijn kleding gewassen, terwijl dit helemaal niet nodig was. Mijn bed werd iedere dag helemaal weer opnieuw opgemaakt en iedere keer als ik terug bij hun thuis kwam was mijn kamer weer opgeruimd en netjes.
Ik moet zeggen, het is een heel mooi land en zoals ik zei, ik had niet verwacht dat het zo natuurlijk zou zijn. Veel bergen, Veel groen. De stad, Monterrey, is eigenlijk compleet omringd door bergen. Maar toen ik aankwam met het vliegtuig, leek het allemaal heel droog maar dit was eigenlijk totaal niet zo.

Ik heb best veel gezien en gedaan deze week en ben blij dat ik mijn vakantie hier heb doorgebracht. Een totaal nieuwe ervaring, een totaal nieuw land. Rocío, no sé si lees este, pero Muchisimas gracias por todo!
Verder, hoop ik dat ik er nog vaker naar toe kan. Het is allemaal even afwachten maar wie weet.

Het was me weer een verhaaltje. Ik ga me nu dan ook maar klaar maken voor school, dat gaat helaas weer door. Nog 2 maandjes en dan ben ik hier als het goed is helemaal klaar.

Ik hoop dat daar alles goed gaat en altijd blijven lachen he!
Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt.

Groetjes en kusjes,
Bas

  • 22 Oktober 2012 - 17:01

    R Van P:

    Heb je alleen maar gegeten daar?

  • 22 Oktober 2012 - 17:48

    Devlin:

    en gescheten.

  • 22 Oktober 2012 - 20:35

    Ma:

    Nou Bas, dat was heeeel veeeel eten. Ontbijten, lunchen, lunchen en diner. Als t maar lekker was. Jaja ben wel ffentjes bezig hoor om jouw verslag te lezen. We moeten toch geen mailtjes sturen naar Robert Ten Brink !!! Joh fijn dat je t naar je zin hebt gehad. Je bent jong en je wilt wat !!!!! Bij ons wordt t weer wat kouder einde van de week. Zaterdag gaat de klok een uur terug. " Het is weer voorbij die mooie zomer"". Op naar t koude brrrrrrr weer. Nog 2 maanden en dan ben je lekker in het zonovergoten Bergen op Zoom. Je hebt t daar goed voor mekaar : er wordt voor jouw gekookt, gewassen en je bed wordt zelfs op gemaakt. Lijkt wel "Hotel Mama" . Bas, succes daar met je college en hopelijk hor je gauw iets van je stage-adres.
    Tot gauw op skype.
    Dikke xxxjes van Ma en natuurlijk ook van die Papa.
    Groetjes


  • 23 Oktober 2012 - 16:51

    Otto:

    Mooi eetverhaal! Leuk te lezen dat in Mexico de luitjes ook vriendelijk zijn. Het eten is lekker divers en naar het schijnt zijn daar vele muchachas con ojos morenas. Enfin, met je studie gaat het goed en binnenkort vertrek je weer naar Nederland. Ik maak me enige zorgen over uw bodyshape; al dat eten! Ventje, denk je aan je BMI?
    Oke, zo een heerlijke trip kunnen ze jou nooit meer afpakken,toch?
    Ik hoor=lees u weer spoedig.

    Groeten,
    Otto

  • 30 Oktober 2012 - 09:59

    Chantal:

    He Bas!

    Leuk om te lezen over je tripje naar Mexico. Ik had je al een beetje gesproken via de telefoon,
    maar nu weet ik wat je allemaal precies gedaan hebt daar.

    Fijn dat je zo genoten hebt en hopelijk kun je er nog een keertje heen, dan kun je ook weer opwarmen haha. 33 graden klinkt wel heel fijn!

    Tot over 2 maandjes!

    Liefs,
    Chantal. (Groetjes van Ralph)

  • 30 Oktober 2012 - 19:26

    Anja:

    Hoi Bas,
    zo te horen ben je goed verwend daar in Mexico, al dat eten en drinken en lekker in de watten gelegd worden door de moeder van je vriendin! Doet je wel aan thuis denken zeker! Wat leuk dat je allemaal van die leuke dingen meemaakt! Geniet er maar van. Ik heb bij ons op de zaak nog nagevraagd voor een stageplaats bij CMP USA maar bij ons (Japans) bedrijf hebben we nooit stagiaires. Is niet gebruikelijk. Helaas! Van je ma hoorde ik dat er waarschijnlijk wel wat in de pen zit, dus ik hoop voor je dat dat doorgaat.
    Heel veel groetjes en succes met alles!

  • 08 November 2012 - 23:52

    Tante Janny En Ome Johan:

    Hallo Bas
    Nu eindelijk weer eens een mail van ons ,is wel lang geleden ,ee
    je reisverslag over mexico is erg leuk,je bent daar wel verwend zeg.
    jij komt nog eens ergens,
    gaat de studie ook goed ,hopelijk heb je gauw een stage gevonden.
    gaat het op de campus ook allemaal goed,en gezellig met je medestudenten.
    bij ons is ook alles goed hoor,en gaan de weken snel.
    het is al weer november,en volgende maand kom je weer naar huis.
    het is goed om te weten dat het daar in dat verre amerikagoed met je gaat,
    we wensen je daar nog veel succes, en veel plezier,en van ons nog heel veel liefs.
    oudoe ,


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Hey! Alweer de 2e reis, deze keer in de Verenigde Staten. De verschillende verslagen en foto's zal ik dus met regelmaat updaten! Bye.

Actief sinds 10 Sept. 2010
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 18480

Voorgaande reizen:

04 Januari 2012 - 20 Juni 2013

USA

02 September 2010 - 26 Januari 2011

Barcelona

Landen bezocht: